• pon.. maj 29th, 2023

Opublikowano najnowsze wyniki badań z najpotężniejszego na świecie teleskopu słonecznego

Nowe badanie opublikowane w The Astrophysical Journal Letters przedstawia najnowsze odkrycia dokonane przez Teleskop Słoneczny Daniela K. Inouye. Teleskop ten należy do najpotężniejszych na świecie pod względem badania Słońca. Było to znaczące osiągnięcie dla społeczności astronomicznej. Dzieje się tak, ponieważ w badaniu wykorzystano dane z instrumentu Visible Spectropolarimeter (ViSP) podczas fazy weryfikacji naukowej.

Największy i najpotężniejszy teleskop słoneczny na świecie, Daniel K. Inouye Solar Telescope, to czterometrowy teleskop słoneczny, który znajduje się na Maui na Hawajach. Został stworzony w ramach ogólnoświatowej współpracy. Wysiłek rozpoczął się około 30 lat temu. Celem było pogłębienie naszej wiedzy na temat słońca i jego funkcji w zjawiskach pogody kosmicznej.

Jednym z jego głównych celów jest zdolność teleskopu do pogłębiania wiedzy na temat potencjalnych zagrożeń dla kluczowej infrastruktury elektrycznej i komunikacyjnej. Zjawiska pogody kosmicznej mogą być spowodowane aktywnością słoneczną. Może zakłócać działanie statków kosmicznych i innych krytycznych systemów technologicznych. Systemy te obejmują sieci elektryczne i komunikacyjne. Rejestr ryzyka prowadzony przez rząd brytyjski zawiera już informacje o tych zdarzeniach.

Narzędzie ViSP, które jest dostępne tylko w Teleskopie Słonecznym Daniela K. Inouye, jest w stanie rozszczepić wpadające światło na części składowe, podobnie jak pryzmat, co daje efekt „tęczy”. Jest to niezbędne narzędzie do pomiaru aktywności słonecznej. Powodem tego jest to, że może wybrać prawie dowolną kombinację długości fal do przechwycenia.

W tym najnowszym badaniu naukowcy pod kierunkiem dr Ryana Frencha wykorzystali niezrównany stosunek sygnału do szumu instrumentu ViSP, aby przyjrzeć się rozprzestrzenianiu się błysku umbralnego. Błysk umbralny to zjawisko występujące w niższych warstwach atmosfery słonecznej. Błyski umbralne to przypadki pojaśnienia w chromosferze Słońca, które przechodzą przez serię fal i wstrząsów.

Wgląd w to, jak fale mogą poruszać się w niższych warstwach atmosfery słonecznej, uzyskuje się z danych zebranych przez ViSP. Daje to krótki podgląd tego, co przyszłe dane instrumentu będą w stanie zrobić. Dr French, były doktorant. kandydat z Mullard Space Science Laboratory na University College London, stwierdził, że ilościowe określenie fluktuacji pola magnetycznego w chromosferze Słońca odnotowanych w tym badaniu byłoby niemożliwe bez Teleskopu Słonecznego Daniela K. Inouye.

Dane to tylko próbka tego, do czego zdolny jest ViSP, powiedział dr French, który jest obecnie fizykiem słonecznym w U.S. National Solar Observatory. Intrygujące jest myślenie o tym, jakich dodatkowych przełomów dokona społeczność fizyków słonecznych za pomocą teleskopu.

Będąc głównym współpracownikiem Teleskopu Słonecznego Daniela K. Inouye, STFC nadzorował rozwój kamer wykorzystywanych w tym najnowszym badaniu przez grupę instytucji akademickich w fazie projektowania teleskopu. Konstrukcja systemu sterowania teleskopu ma kluczowe znaczenie dla zachowania precyzyjnego umiejscowienia i wysokiej jakości obrazów. Zostało to zrobione we współpracy z Observatory Sciences Ltd. przez STFC Rutherford Appleton Laboratory (RAL) Space.